6 سپتامبر2022 - در دهه های اخیر، تعداد بیشتری از بزرگسالان زیر 50 سال به سرطان مبتلا می شوند. مطالعه‌ای که توسط محققان بیمارستان زنان بریگهام و زنان انجام شد، نشان می‌دهد که بروز سرطان‌هایی با شروع زودرس (آنهایی که قبل از 50 سالگی تشخیص داده شده‌اند)، از جمله سرطان‌های سینه، روده بزرگ، مری، کلیه، کبد و پانکراس و غیره، به طور چشمگیری افزایش یافته است. دانشمندان در تلاش برای درک اینکه چرا تعداد تشخیص سرطان در افراد جوان افزایش یافته است، تجزیه و تحلیل های گسترده ای از داده های موجود در مقالات منتشر شده و آنلاین انجام دادند، از جمله اطلاعاتی در مورد مواجهه های اولیه زندگی که ممکن است در این روند ابتلا به سرطان نقش داشته باشد. نتایج این مطالعه در Nature Reviews Clinical Oncology منتشر شده است.

پرفسور شوجی اوگینو، استاد و پزشک گروه آسیب شناسی در بریگهام، گفت: بر اساس داده‌هایمان، چیزی به نام اثر هم گروهی تولد را مشاهده کردیم، که نشان می‌دهد که هر گروه متوالی از افرادی که در زمان‌های بعدی متولد می‌شوند (مثلاً یک دهه ی بعد) در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان در مراحل بعدی زندگی خود قرار دارند، احتمالاً به دلیل عوامل خطری که در سنین پایین در معرض آن قرار گرفته‌اند. ما متوجه شدیم که این خطر با هر نسل در حال افزایش است. به عنوان مثال، خطر ابتلا به سرطان قبل از 50 سالگی در افرادی که در دهه ی 1960 متولد شده اند، بیشتر از متولدین 1950 می باشد و ما پیش بینی می کنیم که این سطح خطر در نسل های متوالی به افزایش خود ادامه دهد.

برای انجام این مطالعه، پرفسورOgino  و نویسنده اصلی این مطالعه پرفسور Tomotaka Ugai، از دپارتمان آسیب شناسی، و همکارانشان ابتدا داده های جهانی در مورد نرخ بروز 14 نوع سرطان مختلف را تجزیه و تحلیل کردند که نشان دهنده ی افزایش بروز این سرطانها در بزرگسالان قبل از 50 سالگی از سال 2000 تا 2012، بود. سپس، محققان به جستجوی مطالعاتی پرداختند که روند عوامل خطر احتمالی از جمله قرار گرفتن در معرض عوامل سرطان زا در مراحل اولیه زندگی در جمعیت های عمومی را بررسی کرده بودند. در نهایت، این تیم مطالعات منتشر شده ای که ویژگی‌های بالینی و بیولوژیکی تومورها را در سرطانهای زودرس با سرطان‌های تشخیص داده شده بعد از 50 سالگی مقایسه کرده بودند، مرور کردند.

در یک بررسی گسترده، محققان دریافتند که اکسپوزوم اولیه ی زندگی، شامل رژیم غذایی، سبک زندگی، وزن، قرار گرفتن در معرض محیط و میکروبیوم فرد، در چند دهه اخیر به‌طور اساسی تغییر کرده است. بنابراین، آنها فرض کردند که عواملی مانند رژیم غذایی غربی و سبک زندگی ممکن است در شیوع زودهنگام سرطان نقش داشته باشند. این تیم تایید کرد که افزایش بروز انواع خاصی از سرطان تا حدی به دلیل تشخیص زودهنگام از طریق برنامه های غربالگری سرطان است. آنها نمی توانند دقیقاً اندازه گیری کنند که چه نسبتی از این شیوع رو به رشد را می توان صرفاً به غربالگری و تشخیص زودهنگام نسبت داد. با این حال، آنها خاطرنشان کردند که افزایش بروز بسیاری از 14 نوع سرطان، صرفاً به دلیل غربالگری پیشرفته، بعید است.

عوامل خطر احتمالی سرطان زودرس شامل مصرف الکل، محرومیت از خواب، سیگار کشیدن، چاقی و خوردن غذاهای بسیار فرآوری شده بود. با کمال تعجب، محققان دریافتند که در حالی که مدت زمان خواب بزرگسالان در طول چندین دهه تغییر شدیدی نکرده است، امروزه کودکان نسبت به دهه‌های قبل بسیار کمتر می‌خوابند. عوامل خطر مانند غذاهای بسیار فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین، چاقی، دیابت نوع 2، سبک زندگی کم تحرک و مصرف الکل از دهه 1950 به طور قابل توجهی افزایش یافته است، که محققان حدس می زنند که با تغییر میکروبیوم همراه باشد.

محققان گفتند: از میان 14 نوع سرطانی که مورد مطالعه قرار گرفت، هشت نوع سرطان مربوط به دستگاه گوارش بود. غذایی که می خوریم میکروارگانیسم های روده ما را تغذیه می کند. رژیم غذایی مستقیماً بر ترکیب میکروبیوم تأثیر می گذارد و در نهایت این تغییرات می تواند بر خطر و نتایج بیماری تأثیر بگذارد.

یکی از محدودیت‌های این مطالعه این بود که محققان اطلاعات کافی از کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​برای شناسایی روند بروز سرطان در طول دهه‌ها نداشتند. در ادامه، پرفسورOgino  و Ugai امیدوارند با جمع‌آوری داده‌های بیشتر و همکاری با مؤسسات تحقیقاتی بین‌المللی برای نظارت بهتر بر روندهای جهانی، این تحقیق را ادامه دهند. آنها همچنین اهمیت انجام مطالعات کوهورت طولی با رضایت والدین برای پیگیری کودکان خردسال برای چندین دهه را توضیح دادند.

پرفسور اوگای توضیح داد: بدون چنین مطالعاتی، تشخیص این که یک فرد مبتلا به سرطان در ده‌ها سال پیش یا در دوران کودکی چه کار کرده است، دشوار است. به دلیل این چالش، ما قصد داریم در آینده مطالعات همگروهی طولی بیشتری را انجام دهیم که در آن گروه مشابهی از شرکت‌کنندگان را در طول زندگی آن‌ها دنبال کنیم، و داده‌های سلامتی آنها را احتمالاً از پرونده‌های سلامت الکترونیکی و نمونه‌های زیستی آنها را در مقاطع زمانی معین جمع‌آوری ‌کنیم. این نه تنها با توجه به انواع سرطان های زیادی که باید مورد مطالعه قرار گیرند، مقرون به صرفه تر است، بلکه ما معتقدیم که بینش دقیق تری در مورد خطر سرطان برای نسل های آینده در اختیار ما قرار می دهد.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/cancers-in-adults-under-50-on-the-rise-globally